Den blöta generationen – Skål!

På väg med Sessan-linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn år 1971

Vi som var unga under 60- och 70-talet drack betydligt mer alkohol än tidigare generationer. Inställningen till alkohol och alkoholpolitiken blev alltmer mer tillåtande. Mellanöl såldes i vanliga livsmedelsbutiker och ett försök att sälja starköl i vanliga butiker genomfördes i två län under slutet av 60-talet. Öl blev vanligare, men fortfarande dominerade sprit. Kvinnor började komma ikapp männens konsumtion.

Vi drack stora mängder alkohol och fortsätter att som äldre att dricka mer än våra barn. Standard Selection var den mest sålda whiskyn under 1960-talet. Vodka Explorer lanserades och blev snart en storsäljare och njutbar ingrediens tillsammans med röd Martini – en tuff James Bond drink, rörd men inte skakad. Men snart började också vinkulturen ta fart. Vem minns inte den snabba berusningen på populära Kir, en blandning av svartvinbärslikör och vitt vin. När pizzan introducerades smakade det fint med en flaska Vino Tinto eller Parador. I urdruckna buteljer placerades sedan levande ljus som förgyllde stämningen. Ju längre kvällen led desto mer fördjupade blev diskussionerna och konkurrerade i sin dimmighet med den väldoftande cigarettröken.